השעות מתגמשות, הפרטיות משנית, והגיל השלישי מסתער על הרשת. איך תשפיע הטראומה הבריאותית-תרבותית על עולם המוצרים והשירותים? למה זה לא הזמן לחדש? ואיך הופכים את חוויית ה"עשה זאת בעצמך" מלימון תעשייתי ללימונדה שיווקית?
מאת: גיא רונן
גיים צ'יינג'ר. כמה שהמושג הזה נשמע לנו שחוק. הוא נשלף בכל תקציב, פיצ'ר חדש או סתם עדכון גרסה שעולה בחנות האפליקציות. ובכל זאת, קשה למצוא אירוע שהולם אותו יותר מזה שהעולם חווה כעת. הקורונה היא אכן "משנה משחק", ולא רק במובן שהיא שלחה שליש מהאנושות להסתגר בבתים ומי יודע כמה מיליונים לאבד את פרנסתם. דווקא כשהמספרים יורדים והחיים מתחילים לחזור למסלולם, או לאיזשהו מסלול, מתחיל הגיים צ'יינג'ר האמיתי.
שינוי קיצוני ופתאומי כל כך בנסיבות ובסגנון החיים, בתרבות והפנאי, בלמידה, בחוויה המשפחתית וכמובן בניהול הכלכלה והעסקים, גורר גם שינוי תרבותי. ההשלכות הצרכניות והשיווקיות של זה הן מרחיקות לכת. אומנם, יש תופעות שייעלמו, אבל אחרות לא ימהרו להסתלק מחיינו. עבור אנשי שיווק באשר הם, ובפרט לעוסקים בשיווק דיגיטלי, יש בזה איומים – אבל גם שפע של הזדמנויות. הנה כמה תופעות וטרנדים שכדאי מאוד לזהות ולהיערך בהתאם.
עשינו את זה. בעצמנו
תראו אותנו: אופים, מבשלים, תופרים, מתקנים ועושים יצירות עם הילדים. אפילו עם השיער איכשהו הסתדרנו. את התחביבים האלה, שלא לומר היכולות שגילינו פתאום בעצמנו, לא נרצה לזרוק יחד עם המגיפה (ולא רק כי מה לעזאזל נעשה עכשיו עם כל השמרים, הקוקוס ומכונות הפסטה שקנינו).
כשמדברים על פוטנציאל כלכלי לטוב ולרע, עולם ה"עשה זאת בעצמך" הוא מכפיל כוח. לא בטוח, למשל, שהזינוק בטראפיק לאתרים שמציעים מדריכים היה חד פעמי. במקום להילחם בזה, צריך למצוא דרכים לקפוץ על העגלה הזאת ולראות איך היא משרתת את העסק שלנו.
הרגלים חדשים, מותג ישן
אז אם יש דבר אחד שהקורונה אילצה אותנו לעשות זה לאמץ הרגלים חדשים. אנחנו מוכנים לנסות יותר, להעז יותר, לפרוץ גבולות שחשבנו שהיו לנו. אבל שלא נתבלבל: מדובר בעיקר בתחביבים, התנהגויות, פה ושם גם טכנולוגיה. במה שנוגע למותגים שאנחנו צורכים, הנטייה היא דווקא לסמוך על אלה שהיינו איתם – שהיו איתנו – עוד הרבה לפני המשבר ובמהלכו.
מומחים למיתוג ושיווק מזהים מגמה ברורה לכל רוחב הגזרה: מטרנדי והרפתקני – לידוע והמוכר; מ"הדבר הבא" – למוכח והמנוסה. זה כנראה לא הזמן המושלם להשקות של מוצרים ושירותים חדשים לגמרי (מה שאומר שלפירמות הוותיקות יש כאן יתרון מובנה). מה כן? את התקופה הזאת נכון לנצל לחיזוק מותגים קיימים, לשימור לקוחות ולשיעורי בית על הרגלי הצריכה שלהם: מה מפריע להם, מה טעון שיפור בעיניהם, ואיך אפשר בעת הזאת להרגיע את נפשם הקופצנית ממילא.
התגמשנו
סביבת העבודה בקורונה היא דרמה בפני עצמה. מרחק שני המטרים, שנצטרך כנראה לשמור בינינו עוד תקופה משמעותית, כבר הוליד תהיות על סוף עידן האופן ספייס. אבל גם בלי ללכת רחוק מדי, אין ספק שעובדים ומעסיקים עברו משהו – וראו שאפשר גם אחרת. לפחות לגבי ענפים מסוימים, קשה להפריז כאן במשמעויות.
אם אפשר להגיע לאותם הישגים מהבית, אם אפשר להתאים את שעות העבודה לחיים האישיים, אם אפשר לאזן נכון יותר בין משפחה וקריירה – רבים ישמחו, או ייאלצו, לאמץ מודל חדש. מודל שבמקרים רבים אף הוכח כיעיל יותר – פחות דיונים, פחות ישיבות מרתוניות, פחות התכתבויות מתישות ו"קשקושים משרדיים" תמורת אותה תפוקה. מודל שגם האיץ לא מעט תחומים – מלמידה מרחוק מהגן עד האוניברסיטה ועד למשחקי חשיבה קבוצתיים אונליין.
פרטיות תמורת בריאות
אבטחת מידע הייתה ונשארה אחד התחומים הלוהטים של המהפכה התעשייתית הרביעית, וישראל היא כידוע מעצמה בתחום. מה שבכל זאת עשוי להשתנות, ולמעשה כבר משתנה לנגד עינינו, הוא המוכנות שלנו לוותר על חלק מהפרטיות כדי להגדיל הסיכוי שלנו להישאר בריאים.
בישראל הופעלו אמצעי מעקב מרחיקי לכת כדי לנטר חולים, לנתח את המסלול האפידמיולוגי שלהם ולאתר את מי שנקלע לסביבתם באמצעות הטלפון הסלולרי. במקביל, ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל ופייסבוק, שהתמודדו לפני כן עם האשמות מצד משתמשים, עיתונאים ומחוקקים על פגיעות בוטות בפרטיות, משנסות מותניים כדי לסייע בעצמן בניטור. כדאי לקחת את זה בחשבון במסרים השיווקיים והפרסומיים, לפחות בתקופה הקרובה.
ברוכים הבאים לדיגיטל
לא כולנו נולדנו דיגיטליים. חלקנו – בעיקר בגיל השלישי, אבל ממש לא רק – גם לא ממש התחברנו. למרות התורים, הפקקים, השביתות ושעות קבלת הקהל המוגבלות, חיפשנו את השירות האנושי והישיר. ואז באה הקורונה…
בחודשי הסגר חוו רשתות השיווק זינוק דרמטי בהזמנות. ממשקי איקומרס פשוט קרסו יחד עם שירותי המשלוחים. תופעה דומה התרחשה בשירותי הרפואה מרחוק, הבנקאות והביורוקרטיה הממשלתית. כל זה לא מפתיע. אלא שסקרים גילו שעשרות אחוזים מהפונים אונליין באביב 2020 עשו זאת בפעם הראשונה בחייהם. מתברר שכשאין ברירה, גם סרבני הדיגיטל הכבדים ביותר מגלים את הרשת, ומרגע שהם מגלים – השמיים הם הגבול. או לפחות הענן.
אני כאן כדי לעזור לך להתמצא באתר ולענות על כל שאלה לגבי גופמן.
מה בא לך לשאול?אם יש לכם שאלות נוספות, נשמח לענות עליהן בטלפון 03-7711141 או שתשאירו את הנייד שלכם, ואנחנו בהחלט מבטיחים לחזור אליכם בהקדם.